Time flies.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gaia Siegmund - WaarBenJij.nu Time flies.. - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gaia Siegmund - WaarBenJij.nu

Time flies..

Door: Gaia

Blijf op de hoogte en volg Gaia

15 Juni 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal,

Afgelopen week heb ik op de hoogste bungeebrug van de wereld gestaan (en nee, niet gesprongen)., met leeuwtjes geknuffeld(en door eentje gebeten maar niet zo heel hard hoor) in zee gevist (en een zandhaai! gevangen) en veel gefeest en van het mooie weer genoten.
Mijn vrijwilligerswerk hier zit er weer op. Afgelopen donderdag heb ik afscheid genomen van alle kleine kindjes op de daycare. Ik heb getrakteerd en zij hebben voor mij liedjes gezongen en ik kreeg een muts en haarband van ze. Ik begon wel een beetje een band te krijgen met de meeste kindjes en stond ook steeds vaker alleen voor de klas wat al best goed ging. In het begin liep dit uit op een chaos maar sinds ik de woorden ‘khalapanzi’(sit down) en ‘thulani’(be quiet) in het Xhosa ken en zij mij misschien wel een beetje aardig begonnen te vinden kon ik de klas wel een uurtje rustig houden. Het voelt nog steeds heel raar dat ik me erbij neer heb gelegd wat voor activiteiten er met ze, of eigenlijk juist niet gedaan worden. Het blijft bij tekenen, soms tussendoor een liedje zingen en vrij spelen met weinig speelgoed. De oudste klas had toevallig een leerkracht die gemotiveerd was en soms verhaaltjes vertelde. Hun heb ik ook wel eens voor gelezen waarbij zij als vertaler optrad. Ik denk dat ik altijd zal onthouden hoe het er op deze daycare aan toe ging wanneer ik mezelf zielig vind, erg fijn dat ik hier gezien heb hoe anders het er hier aan toe gaat en hoe ze hier met kinderen omgaan(veel harden dan wij in NL). Dan zal ik er aan denken hoe blij ze waren wanneer ik een vliegtuigje vouwde en waarop dan de hele klas begon te roepen, “Kondenzele Miss Gaia”(maak ook voor mij) en wat een schattige snoetjes ze daar dan bij trokken.
Met de kinderen van het kindertehuisje had ik na 2 weken al een band maar dat zijn er ook veel minder. Vooral de kleintjes die ons om de nek vliegen als we aankomen ga ik echt missen als ik straks thuis ben. Afgelopen week ben ik 2 keer met ze naar de speeltuin geweest. 1 keer had ik zelfs 8 kinderen op de achterbank, past makkelijk en ziet er heel schattig uit. Afgelopen woensdag avond ben ik met 9 meiden naar de bios geweest en hebben we daar popcorn en cola bij gedronken. Ik was voor 12 personen ongeveer 40 euro kwijt, daar zou je thuis maar met z’n 3en voor naar de bios kunnen. De meiden hebben genoten en bij thuiskomst vroegen natuurlijk alle kleintjes ook wanneer ze mee mochten, het was wel een beetje moeilijk om hen te moeten teleurstellen maar hun engels is lang niet zo goed dus ze zouden er toch niet zo veel van snappen.
Vandaag was mijn afscheid op het weeshuis en ben ik met Bart en alle kinderen naar een park aan het strand geweest. De kinderen hebben heerlijk gezwommen we hebben er geluncht en hide and seek gespeeld, het was prachtig weer en we hebben een heerlijke dag gehad. Daarna kwam het afscheid. Nog even een groepsfoto gemaakt en heel veel knuffels , kusjes en ‘Please don’t go Gaia’ later ben ik dan toch in de auto gestapt en renden de kids nog zwaaiend achter ons aan. Nu zit ik dit te typen met nog steeds een brok in mn maag en keel van de emotie, wat ga ik die schatjes missen. Mijn kindjes in Zuid-Afrika.
Morgen ochtend vlieg ik naar Kaapstad met een huisgenoot die woensdag vanaf daar vertrekt om te reizen. Woensdag huur ik dan een auto en haal ik ‘s middags Rosanne van het vliegveld waarmee ik 5 dagen alle toeristische plekjes om Kaapstad ga bezoeken. Tafelberg, Kaap de Goede Hoop, Robben eiland, Stellenbosch (wijnplantage), Simon’s Town (strand met pinguins) en speciaal omdat Matthias stage gaat lopen in ‘Houtbaai’ ga ik daar ook langs om te zien waar hij straks allemaal avonturen gaat beleven in ons land:p
Maandag ochtend vlieg ik naar Johannesburg om vanaf daar over Dubai terug te vliegen naar huis waar ik dinsdag aan het einde van de middag aankom.
Wat een feest zal het zijn om iedereen (jullie) weer te zien en over mijn avonturen te vertellen en foto’s te showen!

  • 15 Juni 2009 - 15:13

    Daniella:

    Hee meisje,
    was al weer een beetje op de hoogte na vanochtend :) Dus geniet van je weekje vakantie daar en je eten vnv!
    Dikke kuss

  • 15 Juni 2009 - 15:16

    Mariet:

    Hee Gaia!

    Iedere keer als je er een verhaal opzet, ben ik zo nieuwsgierig en ga ik het meteen lezen :D
    Mooi hoe je het afscheid met de kids hebt beschreven... lijkt me inderdaad ook erg lastig! Jammer dat je ze allemaal niet mee kan nemen hè ;-)?
    Geniet straks nog van de laatste dagen in Kaapstad, zal ook wel super mooi zijn!!
    Als je terug bent kom ik snel een keer al je foto's bekijken, lijkt me super!!

    Liefs,
    xxx

  • 15 Juni 2009 - 15:57

    Rutger:

    Inderdaad, je moet maar een gezellige foto avond organiseren. Pappa heeft al voor de faciliteiten gezorgd en jij hebt de foto's en het verhaal.

    Geniet van je vakantie en tot volgende week.

  • 15 Juni 2009 - 16:14

    Terry:

    Lieve Gaia,

    Alweer het einde van een hele fijne en leerzame periode in je leven. Ik kan wel een beetje met je meevoelen hoe het voelt afscheid te nemen van al die kleintjes. Elke keer als ik een zorg afsluit zit ik met hetzelfde en dan heb jij die al die weken nog een sterkere band opgebouwd ook.
    We verheugen ons op je thuiskomst en al je verhalen. Geniet nog van een heerlijke vakantieweek.
    De lammetjes herken je bijna niet meer, die zijn zo enorm gegroeid en sinds jouw vertrek is het ook waarschijnlijk veel groener geworden hier op de Klaverhof en rond pappa's huis. Heel veel liefs en tot gauw. Knuffel Terry.

  • 16 Juni 2009 - 18:49

    Lotte:

    Hey Gaia,
    Nu komt het einde echt inzicht. Je afscheid heb je echt mooi beschreven, ik hrijg er zelf als ik het lees een knoop van in mijn maag.
    Wat maak jij daar veel mee zeg! Als je terug bent wil ik het allemaal van jou in hoogst eigen persoon horen ;)
    Geniet van je vakantiedagen daar! En vergeet vooral niet van jezelf te houden! :) (die tip heb ik vorig jaar ook van jou gehad)

    Groetjes en tot snel!

  • 16 Juni 2009 - 19:37

    Ellen:

    Heey die Gaia,

    haha, ik moest wel een beetje lachen om die groepsfoto met dat meisje met haar schattige broekje en onderbroekje :).. super schattig!
    maar wat gek zeg dat je alweer bijna naar huis komt!! dan zit het er al weer op :S raar hoor..
    maar echt dapper van je zeg dat je daar zomaar naartoe bent gegaan, als je zo terug kijkt is de tijd gevlogen volgens mij?! :)
    nu nog een leuk vooruitzicht in kaapstad, wat doe jij toch leuke dingen.!!
    ik ben erg benieuwd naar je verhalen hoor!!

    nou, ik ga nu maar eens verder! ik spreek je snel weer!

    geniet er nog van daar!!

    groetjes, xx ellen

  • 18 Juni 2009 - 17:25

    Lowies:

    Hé Gaia,
    Wat een prachtige ervaringen heb je opgedaan daar in Afrika.Dat kunnen ze je niet meer afpakken. En nu weer naar huis, dat zal wel een hele overgang zijn. Ook wel weer fijn toch, om iedereen weer te zien. En al je verhalen kwijt te kunnen.Ik wens je in ieder geval een hele voorspoedige reis naar huis terug en hoop van je te horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

vrijwilligerswerk in Port-Elizabeth

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2009

Kaapstad

15 Juni 2009

Time flies..

02 Juni 2009

Plettenberg en slecht weer

26 Mei 2009

Op de helft

14 Mei 2009

De tweede week
Gaia

Ik ga 6 weken vrijwilligerswerk doen in Port-Elizabeth en 10 dagen rondreizen door Zuid-Afrika. Ik heb er zin in!!

Actief sinds 29 Maart 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 10836

Voorgaande reizen:

19 November 2010 - 18 December 2010

Indonesia

29 April 2009 - 23 Juni 2009

vrijwilligerswerk in Port-Elizabeth

Landen bezocht: