De tweede week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gaia Siegmund - WaarBenJij.nu De tweede week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Gaia Siegmund - WaarBenJij.nu

De tweede week

Door: Gaia

Blijf op de hoogte en volg Gaia

14 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi allemaal,

Deze week is echt snel gegaan, ik ben ondertussen helemaal gewend hier en heb het super naar mijn zin. Vorig weekend ben ik naar ‘Addo elephant parc’ geweest en heb daar heel veel verschillende dieren gezien (veel olifanten, zebras kudus, buffels, luipaard, eland, stokstaartjes, schildpadje en wilde hond) vooral de kudde olifanten die vlak voor onze auto stond te drinken was erg indrukwekkend!
De afgelopen week heb ik iedere dag ’s ochtends in de daycare gewerkt waar het nog steeds erg druk is er zitten iedere dag tussen de 80 en 115 kindjes op een piepklein stukje grond waar 2 lokaaltjes en een kontainer staan die ook als lokaaltje word gebruikt. Ik vond dat er deze week al wel wat meer afwisseling was in de activiteiten, zo heb ik ze een dans en klap spelletje zien doen, veel gezongen (wat meer schreeuwen word als het er zo veel zijn) en heb ik zelf verhaaltjes voor gelezen. Ik denk ook dat ik ondertussen al wat meer gewend ben aan hoe het er hier aan toe gaat en dat ik daarom minder onder de indruk ben van alles (dat er weinig materiaal is en dat de activiteiten dan ook niet altijd even afwisselend of pedagogisch verantwoord zijn, zoals het kijken van een engelse soap waar de kinderen niks van verstaan waardoor ze zich gaan vervelen en elkaar lopen klieren). Zelfs aan het hardhandie gestoei (en de nodige huilende kindjes die daar van komen) ben ik al wat meer gewend, zelfs de aller kleinste slaan hier al behoorlijk van zich af. De kindjes zijn ’s ochtends steeds erg blij (zo lijkt het iig) als ik aankom en hangen constant om mn nek of aan mn been, wel erg schattig. Het is nu al bijna standaard dat ik na de lunch vliegtuigjes voor ze vouw dus die heb ik deze week denk ik al wel 100 gevouwen, maar als zij het leuk blijven vinden, prima toch!
Ik ben deze week ook voor het eerst ’s middags mee geweest naar het kindertehuisje en dit beviel erg goed dus ga ik ook blijven doen. Hier wonen ongeveer 20 kindjes die of wees zijn of door social workers(!) uit huis zijn geplaatst(in de meeste gevallen zijn de ouders drugs- en/of alcohol verslaafd). Hier zitten ook iets oudere kinderen die een paar woorden engels kunnen dus waar je nog best leuk contact mee kan hebben. Met hen heb ik ook veel gestoeid en ‘hide and seek’ gespeeld en natuurlijk weer vliegtuigjes gevouwen, kortom, een grote gezelligheid.
Ook mijn vrije tijd kom ik hier prima door, ik heb een fitness abonnement genomen zodat ik als ik thuis kom weer lekker op mn fietsje kan stappen en mijn ploeggenootjes nog een beetje bij kan houden(hoop ik) en ik ben naar de bios en bowlingbaan geweest met mijn huisgenootjes. Nu is het weer heerlijk weekend (tenminste niet om 7.30 mn bed uit) en zo lekker uit eten en vanavond weer op stap. Morgen gaan Ilse en ik naar ‘Hogsback’ dat is wel een paar uur rijden maar het schijnt er super mooi te zijn(heel veel watervallen!) dus ik heb er al weer zin in. Ook lekker om een weekendje uit de stad te zijn en wat meer van het zuid-afrikaanse landschap te zien.
Zoals jullie lezen heb ik het naar mijn zin en gaat de tijd echt snel.
Over 6 weekjes ben ik alweer thuis!

  • 14 Mei 2009 - 17:30

    SJON:

    YAY de eerste;)

    Gaai, ware pedagoge! haha! Het klinkt echt helemaal super ik krijg spontaan heimwee naar Guate... Trouwens niet te veel aan denken dat je over zoveel weken terug gaat hoor! Enjoy every minute! Dat kan dan natuurlijk ook wel maar het is toch anders als 't de hele tijd door je heen gaat..

    Any way: Keep on doing the good work, hon!

    See you!!!!!!!!!
    big BIG HUG!

  • 14 Mei 2009 - 17:35

    Brien:

    hey moppie,
    wat een leuk verhaaltje weer:) fijn dat je je draai kan vinden en de kindjes kan handelen:D mooie foto ben benieuwd naar de ander foto's stuur maar weer een mailtje;) vond t trouwens super leuk zaterdag lekker heen en weer smsen! is t net alsof we samen op stap zijn haha met de zelfde songs!

    geniet er weer van deze week! ik ga weer aan de leer ben ik lekker klaar als jij terug komt!!

    kussie xx

  • 14 Mei 2009 - 17:58

    Brien:

    hey moppie,
    wat een leuk verhaaltje weer:) fijn dat je je draai kan vinden en de kindjes kan handelen:D mooie foto ben benieuwd naar de ander foto's stuur maar weer een mailtje;) vond t trouwens super leuk zaterdag lekker heen en weer smsen! is t net alsof we samen op stap zijn haha met de zelfde songs!

    geniet er weer van deze week! ik ga weer aan de leer ben ik lekker klaar als jij terug komt!!

    kussie xx

  • 14 Mei 2009 - 19:19

    Daniella:

    Wiehoe foto's! :D Leuke olifanten.. nu alleen je baby teigertjes nog hé? ;)
    Kuss

  • 15 Mei 2009 - 06:14

    Berbie:

    Woooow echt leuk die olifanten, dat is wel ff wat anders wat ik hier zie;). Gelukkig dat alles zo goed bevalt en geniet er vooral van!!

    Groetjes Berbie

  • 15 Mei 2009 - 12:04

    Ellen:

    Heey die Gaia,

    Leuk verhaal weer!! Je doet leuke dingen daar! Blijf ervan genieten he.. want voordat je het weet ben je weer in Nederland.. Heb je nog meer foto's? :) want ik ben wel benieuwd!! Die olifanten zien er iig al super mooi uit!! Is toch wel anders denk ik om olifanten in Afrika te zien ipv in de dierentuin hier ;)..

    Geniet er nog maar lekker van! en leuk trouwens dat je daar ook kunt fitnissen, kun je nog aan je conditie werken ook =)..

    Groetjes, xx Ellen

  • 15 Mei 2009 - 13:27

    Joelle:

    Heerlijk verhaal. Druk druk! Ik moet eerlijk bekennen dat mijn gevouwen vliegtuigjes nooit goed lukken dus respect voor jou 100 vliegtuigjes ;).
    Heb je al een plan voor je ingezameld geld? Jammer dat er zo weinig ruimte en middelen zijn!

    Mooie foto van de olifanten :).

    Toen ik verhaal was met het lezen van je verhaal zag ik het volgende:
    Mijn status:
    Ik ben terug over 39 dagen

    Dat is echt SNEL!!!! Pff..
    Heel veel Plezier daar verder!! Geniet van alles.

    Dikke kus

  • 15 Mei 2009 - 14:09

    Dappie:

    Popje.

    Leuk verhaaltje, fijn dat je je draai hebt gevonden en leuke dingen onderneemt! Heel goed hoor meisje, ben trots op je dat je het toch zomaar doet zo alleen naar het zuiden!
    Ik stuur je van het weekend wel weer n mail.

    En zoals Brien al zei, je was er gewoon een beetje bij!! :D

    Geniet er van.

    xxxxxxxxxxxxx

  • 15 Mei 2009 - 15:23

    Rutger:

    Hoi Gaia,

    We hebben al een paar keer je berichten gelezen. Fijn dat je het leuk hebt daar, al zal het dagelijkse werk wel een cultuurschok zijn. Het lijkt me dat vooral ook de verschillen in het land onwerkelijk overkomen als je Nederland gewend bent.

    Goed ook dat je de gelegenheid hebt om van de natuur te genieten.

    Je hebt vast lekkerder weer dan hier. Vannacht goot het en nu is het ook weer prut, al is dat voor het groene gebeuren hier wel lekker... De lammetjes worden al snel groot, maar het gaat wel goed met ze. Het zwart is al aardig bruin aan het worden.

    Liefs, Rutger

  • 16 Mei 2009 - 19:13

    Mama:

    Hoi schattie, net het voorlaatste Kemplerweekend achter de rug, het was weer leerzaam. Ik vind het wel jammer dat jij niet bij de diplomauitreiking kunt zijn. Fijn dat je het zo goed stelt en dat je in de gelegenheid bent om met Ilse het landschap te bekijken. Ga deze week op zoek naar things to do voor de kindjes aldaar in boeken alhier. Dag liefje, hou van je. xx

  • 21 Mei 2009 - 20:03

    Vicky:

    Hey Gaiatje,

    Klinkt helemaal goed waar je allemaal mee bezig bent! Geniet er maar lekker van, want de tijd vliegt inderdaad en je bent zo weer terug in ons koude kikkerlandje!

    Goed dat je wat van de natuur gaat bekijken, dat kan je natuurlijk echt niet missen en
    zal je waarschijnlijk nog wel heel erg gaan missen als je weer terug bent hier ;-)

    Niet teveel wennen hoor aan al dat 'hard-handle gestoei' en niet verantwoorde activiteiten, tis juist goed als je er misschien, al is het maar een hele kleine, verandering in kunt aanbrengen :-D

    Genietze nog!!

    Kus, Vick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

vrijwilligerswerk in Port-Elizabeth

Recente Reisverslagen:

20 Juni 2009

Kaapstad

15 Juni 2009

Time flies..

02 Juni 2009

Plettenberg en slecht weer

26 Mei 2009

Op de helft

14 Mei 2009

De tweede week
Gaia

Ik ga 6 weken vrijwilligerswerk doen in Port-Elizabeth en 10 dagen rondreizen door Zuid-Afrika. Ik heb er zin in!!

Actief sinds 29 Maart 2009
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 10837

Voorgaande reizen:

19 November 2010 - 18 December 2010

Indonesia

29 April 2009 - 23 Juni 2009

vrijwilligerswerk in Port-Elizabeth

Landen bezocht: